Evaluarea cu ajutorul ordinatorului
Evaluarea cu ajutorul ordinatorului
„Ansamblul tradițional
al metodelor de evaluare este îmbogățit cu noi tehnici pe care practica școlară
le pune în evidență. Spre deosebire de metodele tradiționale care realizează
evaluarea rezultatelor școlare obținute pe un timp limitat și în legătură cu o
arie mai mare sau mai mică de conținut, dar oricum definită – metodele
alternative de evaluare prezintă cel puțin două caracteristici: pe de o parte,
realizează evaluarea rezultatelor în strânsă legătură cu instruirea/învățarea,
de multe ori concomitent cu aceasta; pe de altă parte, ele privesc rezultatele
școlare obținute pe o perioadă mai îndelungată, care vizează formarea unor
capacități, dobândirea de competențe și mai ales schimbări în planul
intereselor, atitudinilor, corelate cu activitatea de învățare. Evaluarea
acestora presupune o investigare de mai lungă durată a comportamentului
elevilor.” (Radu, I.T, 2000, p. 224)
Dintre metodele
alternative de evaluare frecvent utilizate amintim: studiul de caz, investigația,
portofoliul și evaluarea cu ajutorul ordinatorului.
„Învăţământul
asistat de calculator – marea „minune” a tehnicii actuale care zdruncină din
temelii învăţământul tradiţional fundamentat de Comenius în celebra sa lucrare Didactica
Magna, acum mai bine de trei secole – îşi propune obiective ambiţioase, cum
sunt: „dezvoltarea raţionamentului, imaginaţiei şi creativităţii, precum şi a
capacităţii de a emite o apreciere critică asupra rezultatului dialogului om -
maşină” (O.I.D.I, 1990, p. 30).
„Ioan Nicola descria încă din 1980 alternativa
evaluării cu ajutorul „mașinilor”=„dispozitive mecanice, electromagnetice sau
electronice cu ajutorul cărora se administrează programul de verificare și se
înregistrează răspunsurile date de către elevi” (Nicola, I., 1980,286). Aceste
„mașini” sunt astăzi la îndemâna tuturor – computere, iar evaluarea cu ajutorul
lor reprezintă direcția de modernizare spre care se îndreaptă învățământul.
„Experții au remarcat că informatica are un
potențial educativ foarte mare față de ceea ce pot oferii alte tehnologii. Prin
informatică ne putem atinge scopul de a „structura un învățământ pentru
fiecare, pentru un elev concret, ci nu a unui învțământ unic pentru toți, ce
corespunde unui elev abstract” (O.I.D.I., 1990, p. 31)
„Spre deosebire de metodele de evaluare
tradiţionale, evaluarea cu ajutorul calculatorului este debarasată de orice
elemente de subiectivism, ca şi de emoţiile care-i însoţesc pe cei mai mulţi
dintre elevi la verificările curente şi la examene. Ea economiseşte timpul şi
efortul evaluatorilor care, astfel, pot fi utilizate în alte domenii. Se
schimbă, deci, însuşi raportul profesor-elev, prin creşterea încrederii
elevilor în obiectivitatea profesorilor. Mai mult, elevii înşişi se pot
autoevalua pe parcursul muncii independente pe care o depun zilnic, beneficiind
de feed-back-ul atât de necesar unei învăţări eficiente şi performante.”
(Jinga, I, ș.a., 2005)
„Ordinatorul are multiple utilizări în activitatea
școlară. Acestea pot fi raportate la:
-
instruirea asistată de calculator (IAC), în care interacțiunea elev-ordinator
reprezintă una din notele sale caracteristice și are un rol important pentru
rezultatele învățării;
-
învățarea programării, care reprezintă o finalitate, dar și mijloc;
-
gestiunea pedagogică, însemnând acțiunea de evaluare în sensul cel mai
cuprinzător al termenului și care nu implică interacțiune elev-mașină decât în
cazul în care evaluarea dobândește caracter de process autoevaluativ.
Ca mijloc de gestiune pedagogică, pe lângă
utilitățile pe care le oferă (calcul, evidență, stocarea și tratarea
informației, etc.), ordinatorul constituie un mijloc util și fecund în
realizarea proceselor evaluative având ca obiect performanțele școlare.
Utilitățile privesc multiple aspect ale actului evaluativ:
-
evidența răspunsurilor – pentru aprecierea exacta a calității acestora și
pentru adoptarea măsurilor de remediere a celor nereușite;
-
gestionarea timpului pentru răspunsuri;
-
analiza răspunsurilor (identificarea cuvintelor cheie, analiza formulelor,
ortografia, etc.);
-
corectarea/automată a testelor, în general, a celor cu alegere multiplă, în
special;
-
facilitarea analizei statistice a rezultatelor, examinarea și compararea
tipurilor de răspunsuri, indicând ce lipsește, erori.” (Radu, I.T., 2000, p.
226-227)
„Printre avantajele
utilizării calculatorului în procesul de evaluare, T.D. Chicioreanu enumeră:
Obiectivitatea evaluării rezultatelor.
Factorul uman implicat în evaluare este, prin natura sa, subiectiv, de aceea și
actul evaluativ este influențat de subiectivism. Printr-o evaluare asistată de
calculator elevul nu va mai avea senzația că a fost defavorizat într-un fel sau
altul. „De asemenea, în cazul aceluiași test există posibilitatea comparării reale
a rezultatelor obținute de elevi aflați în clase paralele, ce studiază o
materie anume cu profesori diferiți.”
Feed-back imediat pentru elev și
profesor. Evaluarea asistată de calculator asigură corectarea imediată a
răspunsurilor de către elev, dându-și astfel seama ce parte a materiei
stăpânește mai puțin. Stocarea rezultatelor elevilor la diferite teste și
interpretarea grafică a acestora permite profesorului o analiză rapidă și
corectă a rezultatelor.
Întocmirea diagnozei.Centralizând
rezultatele obținute de elevi într-o bază de date, dispunem de informații
referitoare la nivelul lor de cunoștințe, dobândite la nivelul evaluării.
Elevii își expun în mod independent
cunoștințele. Numărul mare de itemi și combinarea lor cu un algoritm de
selecție cât mai inventiv (ex. în funcție de numele și prenumele candidatului),
reduce posibilitatea elevului de a se inspira de la colegi.
Diminuarea emoțiilor. Confruntarea
directă, activă cu ecranul calculatoruli exercită un efort psihologic pozitiv,
dispare inhibiția des întâlnită în momentul expunerii orale a cunoștințelor.[…]
La polul opus avantajelor, T.D. Chicioreanu expune
și limitele evaluării asistate de
calculator:
Costurile ridicate ale programelor de instruire/evaluare, acestea având nevoie
a fi supuse unei cercetări psiho-pedagogice care să-i valideze conținutul, ceea
ce presupune testări, modificări până se ajunge la forma acceptată.
Reticență din partea cadrelor didactice care nu țin pasul cu spiritul epocii
Există pericolul fraudei. Această amenințare este minimă din partea elevilor
ciclului primar, dar pentru maximă siguranță programul trebuie să fie cât mai
eficient.” (Chicioreanu,
T.D., 2007)
„Deşi metoda de
evaluare cu ajutorul calculatorului este folosită, încă prea puţin, în şcoala
românească de toate gradele, începuturile sunt promiţătoare iar numărul
adepţilor utilizării ei în evaluarea curentă şi la examene creşte.
Integrată procesului de instruire, evaluarea asistată de
calculator ar trebui să capete o mai mare extindere în rezolvarea de probleme
(mai dificile pentru elevi).
După Nisbet şi Sbucksmith (1986), citaţi de A. K.
Jalaluddin (1990), „procesul de rezolvare a problemelor poate fi redus la
următoarele operaţii: examinarea problemei model, prelucrarea modelului în
vederea efectuării necesare şi exprimării problemei în funcţie de aceste
condiţii”.
Acest proces
permite studiul pe bază de experienţă (diferit de cel static) care, asociat cu
utilizarea materialului imprimat pe calculator, îi oferă elevului un mod
interactiv de construire şi asimilare a noilor cunoştinţe, concomitent cu posibilitatea
de a verifica dacă ceea ce a învăţat este corect sau nu.
Evaluarea cu ajutorul
calculatorului rămâne o problemă deschisă cercetărilor interdisciplinare, dar
şi aplicaţiilor, în toate structurile învăţământului.” (Jinga, I, ș.a., 2005)
EXPERIMENT
„Pentru a exemplifica metoda de evaluare cu ajutorul calculatorului, vom prezenta
experimentul realizat de Universitatea de Stat din Dnepropetrovsk pentru limbile
moderne şi limba maternă. Verificarea cunoştinţelor se realizează fără contactul
direct al candidatului cu calculatorul. Cei examinaţi primesc o serie de teme
de verificare concomitent cu fişele de chestionar la care candidaţii dau
răspunsuri. După terminarea examenului, fişele de verificare programată a
cunoştinţelor, cu aspect codificat, intră în centrul de calcul pentru o
prelucrare ulterioară, iar setul de lucrări de verificare cu răspunsurile celor
examinaţi se predă comisiei de admitere; în caz de necesitate (verificare de
selecţie sau contestaţii etc.) se face o verificare în paralel cu
calculatorul.
Lista centralizată care intră în centrul de calcul,
conţine particularităţile calitative ale răspunsurilor fiecărui candidat. În ea
se vor găsi numerele tuturor punctelor la care candidatul are greşeli, raportul
punctual între numărul de răspunsuri corecte, nota fiecărui răspuns într-o
scală de cinci puncte şi nota medie.
Subiectele de verificare se fac astfel ca cei verificaţi
să poată da răspunsuri la întrebări cu ajutorul simbolurilor literale şi
cifrate, în care se folosesc nouă cifre şi litere ale alfabetului rusesc precum
şi cel latin. În verificarea calităţii de realizare a subiectelor de examene se
realizează următoarele criterii de apreciere:
pentru 100-95% răspunsuri corecte se pune calificativul „foarte
bine”;
pentru 95-75% calificativul „bine”;
pentru 75-50% calificativul „satisfăcător”;
pentru 50% - calificativul „nesatisfăcător”.
Metoda prevede posibilitatea introducerii criteriilor de
apreciere după ce răspunsurile tuturor celor examinaţi sunt analizate de maşină
şi sunt stabilite raporturile între răspunsurile corecte şi răspunsurile greşite
din lucrări. Aceasta dă posibilitatea comisiei de admitere să stabilească
criteriile de apreciere în funcţie de imaginea generală a rezultatelor. În
felul acesta se îmbină modul standardizat şi cel diferenţiat de apreciere a
cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor candidaţilor.
Probele de verificare a cunoştinţelor includ verificarea:
profunzimii de înţelegere a conţinutului textului;
însuşirii structurii gramaticale de bază a limbii;
extinderii fondului lexical al candidaţilor.
O examinare constă din cinci – şase probe de control,
fiecare cuprinzând de la cinci la zece întrebări (probleme lingvistice).
Numărul total al întrebărilor prezentate la examen este de 50 – 60.
Rezultatele experimentului arată că pentru o raportare
temeinică a nivelului cunoştinţelor la o scală de valori de 5 puncte, general
acceptată, e necesar să se pună celui examinat cel puţin douăzeci şi cinci de
întrebări dihotomice.” (Jinga, I., 2005)
Bibliografie:
- Radu, I.T., Evaluarea în procesul didactic, Editura Didactică și Pedagogică, Bucureşti, 2000;
- Diaconu, Mihai, Jinga, Ioan (coord.), Ciobanu, Olga, Pescaru, Adina, Păduraru, Monica, Pedagogie, Editura ASE, Bucureşti, 2005;
- G. Marghescu, T.D. Chicioreanu, I. Marhghescu, O alternativă la metodele tradiționale în educație M-Learning: O privire în viitor, EUROCON 2007.
- O.I.D.I Aspecte ale evaluării elevilor în S.U.A., Japonia, Marea Britanie şi R.F. Germania, „Education et pedagogies”, Sèvres, nr. 2, iunie 1989, p. 95-110, în „Informare curentă” nr. 7/17 februarie 1990, Oficiul de Informare Documentară pentru Învăţământ, p. 1.
Play Slots for Real Money - LuckyClub
RăspundețiȘtergerePlay Slots online for Real Money. The best online slots for real money in 2021. luckyclub ✓No download ✓No registration ✓No money games ✓Mobile.