Forme de organizare a procesului instructiv-educativ. Învățarea dincolo de clasă/ outdoor education. Planul educațional individualizat
Forme
de organizare a procesului instructiv-educativ.
Învățarea dincolo de clasă/ outdoor education. Planul educațional
individualizat
„Formele
de organizare a procesului de instruire sunt structuri desfăşurate într-un
cadru organizat, în instituţii specializate, prin intermediul cărora se
realizează concret activitatea de predare-învăţare-evaluare.
În
literatura domeniului, principalul criteriu identificat pentru stabilirea
formelor de organizare a procesului de învăţământ îl constituie relaţia
profesor-elev. I. T. Radu (1990) structurează formele de organizare a
instruirii şi după alte criterii, cum ar fi:
·
modalitatea de grupare
a elevilor,
·
organizarea
conţinutului instruirii,
·
structura programului
de activităţi,
·
trecerea de la o etapă
de şcolaritate la alta (unităţi de timp, ani, semestre, trimestre).
Raportându-ne
la elementele dominante din perspectiva unui management instrucţional, se pot
structura câteva criterii de organizare a instruirii:
o
mediul de desfăşurare: curricular sau extracurricular;
o
perioada de desfăşurare: an, semestru, trimestru, lună, săptămână, zi;
o
organizarea conţinutului;
o
tipul de sarcină: comună sau diferenţiată (cantitativ/calitativ);
o
modalitatea de dirijare a instruirii: colectivă, semiindependentă, diferenţiată
sau independentă;
o
timpul de instruire: egal sau diferenţiat;
o
stilul de învăţare al elevilor: inductiv; deductiv sau practic;
o
tipul de motivaţie: extrinsecă sau intrinsecă.
o
tipul de relaţie profesor-elev.
În
literatura domeniului se disting două categorii: formele didactice şi cele extradidactice.
A. Formele didactice
sunt riguros concepute de către cadrul didactic pe baza programei şcolare aferente
fiecărei discipline, sunt prevăzute în orarul clasei/şcolii şi sunt conduse de
către cadrul didactic care trebuie să evalueze rezultatele elevilor pentru
fiecare activitate desfăşurată. Dintre formele didactice amintim: lecţia,
excursia didactică, activitatea practică cu caracter didactic, activitatea
didactică în cabinete de specialitate etc. D. Potolea (1989) abordează triadic
problema diversificării modalităţilor şi a structurilor organizatorice în
şcoală:
1)
diversificare instituţională ce se poate realiza
a) prin diversificarea studiilor pe filieră
teoretică, profesională sau vocaţională sau la nivel intern al instituţiei
şcolare (cursuri opţionale) sau
b) prin schimbarea structurii clasei de elevi: clase
de nivel; grupe de nivel sau clase speciale;
2)
diversificare curriculară, gen învăţământ modular;
3)
diversificare procesuală prin individualizarea instruirii la nivelul clasei de
elevi.
Majoritatea
specialiştilor domeniului structurează modurile de organizare a procesului de
instruire sub trei forme:
1.
organizare frontală: utilizează strategiile axate pe metodele expunerii şi
conversaţiei, iar suportul de iniţiere, instrumentele, sarcinile de lucru şi
timpul sunt comune pentru toţi elevii;
2.
organizare grupală: presupune organizarea elevilor (de la doi la mai mulţi
elevi) pe echipe, în funcţie de anumite criterii; astfel, rezultă: grupare
omogenă (elevii au aceleaşi interese, capacităţi şi abilităţi, rezultate
şcolare comune şi dispun de sarcini de instruire distribuite diferenţiat; timp
neuniform de rezolvare a sarcinilor şi de îndrumarea permanentă a cadrului
didactic) şi grupare eterogenă (elevii manifestă interese, capacităţi şi
abilităţi variate, au rezultate şcolare diverse şi sarcini de instruire comune
sau diferenţiate ca dificultate şi conţinut;
3.
organizare individuală: se elaborează sarcini de instruire în concordanţă cu
nevoile şi posibilităţile fiecărui elev.
B. Formele
extradidactice au un caracter opţional de
desfăşurare, pot fi propuse şi de către ceilalţi actori (elev, familie,
autoritate instituţională, factori locali de decizie etc.), conţinutul
informaţional este mult mai flexibil, nu ţine cont, neapărat, de programa
şcolară, iar evaluarea prin notă poate fi eliminată. Acestea se pot desfăşura
fie în cadrul şcolii (cercurile pe materii, activităţile educative adiacente
lecţiilor), fie în afara şcolii, organizate de alte instituţii decât şcoala,
cum ar fi: cercurile tehnice, artistice, ştiinţifice, taberele de pregătire a
elevilor cu capacităţi intelectuale peste medie, acţiunile cu caracter educativ
general. “ (Massari, 2012, p. 63-65)
Aşa după cum am arătat mai sus, lecţia este forma
fundamentală de organizare a procesului didactic. Trebuie, însă, subliniat
faptul că datorită complexităţii procesului didactic, lecţia nu este singura
formă de organizare a acestuia, există numeroase alte forme complementare
ei. În literatura de specialitate sunt
puse în act numeroase clasificări ale acestor forme complementare lecţiei, după
diverse criterii. Noi, vom prezenta mai jos clasificarea realizată de
profesorul Jinga, fiind convinşi că este în conformitate şi cu punctul nostru
de vedere.
Activităţi
didactice desfăşurate în şcoală (în afara clasei)
|
Activităţi
desfăşurate în afara şcolii (extraşcolare)
|
|
Activităţi
desfăşurate de colectivul didactic al şcolii:
• consultaţii;
• meditaţii;
• cercuri pe materii;
• şezători literare;
• jocuri şi concursuri şcolare;
• serbări şcolare;
• cenacluri;
• întâlniri cu personalităţi din diverse domenii.
|
• excursii şi vizite didactice;
• activităţi cultural – distractive;
• vizionări de spectacole, filme tematice etc.
|
|
Activităţi
organizate de instituţii în afara şcolii:
• brigăzi cultural – educative;
• acţiuni de educaţie sanitară, rutieră etc.
• vizionări de spectacole etc.
|
• tabere naţionale, judeţene, de documentare şi
creaţie;
• manifestări cultural – educative în biblioteci,
muzee, case ale tineretului;
• excursii şi drumeţii;
• emisiuni radio şi TV etc.
|
În funcţie de legătura lor cu procesul didactic
desfăşurat în clasă aceste activităţi pot fi organizate în trei momente
diferite:
1. la începutul unei teme sau capitol din programa
şcolară – având rol introductiv, de a familiariza educabilul cu tema ce urmează
a fi dezbătută în clasă;
2. în prelungirea lecţiei – cu rol de consolidare sau / şi aplicare a
cunoştinţelor însuşite prin procesul didactic desfăşurat la clasă;
3. finale sau de încheiere – pentru îmbogăţirea şi
valorificarea cunoştinţelor însuşite în lecţie.
Exemplificare
activități outdoor:
„Excursii şi drumeţii organizate în toate
anotimpurile, prilej minunat de a admira natura în ipostaze diferite, de a
cunoaşte transformările suferite, impactul omului asupra sa, dar şi ocazie de a
participa la acţiuni de ecologizare. De fiecare dată, aceste activităţi au fost
minuţios pregătite, copiii întorcându-se mai bogaţi sufleteşte. Şi aici au fost
alături de noi familiile, societăţile comerciale cu care avem parteneriate şi care
au sponsorizat o parte a costurilor.
Excursia tematică ”La Ocne”, la Salinele de la Ocnele
Mari.
Excursia a fost doar pretextul pentru desfăşurarea unor activităţi outdoor, precum: vizitarea Mânăstirii Hurez, cunoaşterea locului de unde s-a extras sarea şi a modalităţilor de extracţie mai vechi şi mai noi; cunoaşterea unor terapii naturiste practicate în salină; jocuri de echipă de perspicacitate pentru copii şi părinţi.
Excursia a fost doar pretextul pentru desfăşurarea unor activităţi outdoor, precum: vizitarea Mânăstirii Hurez, cunoaşterea locului de unde s-a extras sarea şi a modalităţilor de extracţie mai vechi şi mai noi; cunoaşterea unor terapii naturiste practicate în salină; jocuri de echipă de perspicacitate pentru copii şi părinţi.
Atelierul de creaţie “Fantezie şi culoare”, care a
permis tuturor participanţilor să se exprime prin experimentarea unor tehnici
diverse, cum ar fi desenul, picture, modelajul sau colajul, dar mai ales, să-şi
dezvolte imaginaţia prin tratarea creativă a tematicii. Discuţia ulteriară, pe
marginea lucărilor realizate de copii, constituie un element esenţial al
atelierului, deoarece sunt învăţaţi să-şi depăşească concentrarea, atenţia li
interesul strict pentru propria creaţi şi sunt îndemnaţi să analizeze şi să
aprecieze şi celelalte realizări, ale colegilor. Sunt susţinuţi să-şi
explice opţiunile personale în privinţa “evaluării artistice” a celorlalte
lucrări şi să caute argument prin care să-şi susţină sau să-şi justifice
opinia.
”Parcul nostru ca o floare!” – activitate de
igienizare a parcului din apropierea grădiniţei. Preşcolarii, înarmaţi cu saci
menajeri, mănuşi de unică folosinţă, după o discuţie prealabilă, au înţeles
necesitatea menţinerii curăţeniei în parcul în care ei se joacă zilnic, şi
astfel au participat la igienizarea acestuia, iar la sfârşit, au simţit o
mare bucurie văzând rezultatele muncii lor. Acţiunea a continuat
prin organizarea în parcul curat a unor jocuri distractive şi sportive de
echipă.
Prin toate activităţile desfăşurate, s-au constatat
următoarele beneficii directe:
§
acest tip de educaţie
o completează pe cea formală;
§
socializare;
§
educare pentru o viaţă
sănătoasă;
§
participanţii
sunt puşi în situaţia de a-şi cunoaşte şi chiar de a-şi depăşi propriile
limite;
§
trăirea de experienţe
inedite în mijlocul naturii;
§
creşterea stimei de
sine;
§
creşterea
disponibilităţii spre comunicarea cu părinţii;
§
dezvoltarea personală
şi la creşterea şanselor de integrare socială a acestora
§
gestionarea fricii de
vorbit şi acţionat în public;
§
înţelegerea,
acceptarea şi respectarea regulilor prezente în familie şi
societate, îmbunătăţirea performanţelor
şcolare, descoperirea aptitudinilor şi talentelor;
§
creşterea încrederii
în sine, capacitatea de a se integra rapid într-un grup de copii cu aceiaşi
vârstă, dezvoltarea aptitudinilor de leader;
§
trezesc interesul de a
participa la sarcini noi şi complexe;
§
îi încurajează să nu
se sperie de situații imprevizibile și să găsească cea mai bună soluție;
§
dezvoltă abilitățile
de comunicare fiind orientați către cooperare şi colaborare, fără de care nu
poate fi atins obiectivul comun al echipei;
- copiii învață să recunoască meritele celorlalți, să le respecte ideile, sentimentele și nevoile, îi ajută să învețe din greşeli; nu exista eșec ci doar feed-back la sfârşitul unei activităţi outdoor.” (http://iteach.ro/experientedidactice/activitati-outdoor-in-gradinite-exemple)
„Planul educaţional individualizat
(PEI) este un instrument de organizare și realizare coordonată, coerentă a
procesului educațional pentru copilul cu cerințe educaționale speciale (CES).
Abordarea individualizată a necesităţilor copilului
pornește de la potenţialul actual de dezvoltare psihică, fi zică, socială și
nivelul de dezvoltare a abilităţilor motorii, intelectuale, școlare etc.
Elaborarea PEI se bazează pe o evaluare complexă a punctelor forte, a
intereselor şi necesităților elevului. În acest context, PEI are drept scop
asigurarea progresului în dezvoltarea copilului (pe domeniile emoțional, motor,
cognitiv, verbal, social), în funcție de potențialul acestuia, identifi cînd
strategii, resurse, tehnologii, servicii care vor facilita progresul.” (http://ise.page.md/uploads/files/1401097910_planul-educational.pdf)
„Planul de învăţămînt – reprezintă un document şcolar, care este realizat
de o instituţie de învăţămînt, şi are ca scop orientarea proceselor de
predare-învăţare. Planul de învăţămînt este un document obligatoriu şi
determină următoarele elemente:
- disciplinele şcolare,
care se vor studia şi treptele acestora în ierarhia anilor de învăţămînt;
- numărul de ore
încadrate pe săptămînă, pe an, pentru fiecare disciplină în parte;
- structura anului
şcolar: intervalul de timp dedicat procesului de învăţare, a vacanţelor,
examenelor.
Planul de învăţămînt, avînd caracter unitar, determină o pregătire
uniformă, în plan educativ a tuturor instituţiilor de învăţămînt. în acest plan
sunt sintetizate moduri de transformare a valorilor culturale în sarcini
educative, ce îşi au rostul în diverse discipline şcolare, poziţia lor în
cadrul general al disciplinelor.
Amplasarea, ordinea disciplinelor este determinată de complexitatea
domeniilor, în care operează aceste discipline, diferenţa de vîrstă a elevilor,
cerinţele actuale ale comunităţii. Ordinea disciplinelor pe ani, este
caracterizată prin viziuni globale despre existenţă, prin eliminarea golurilor,
cauzate prin aplicarea metodele clasice de învăţămînt.” (http://www.educativ.info/licee/prod.html
)
Glosar
COMPREHENSIÚNE s. f. 1. Capacitate de a pătrunde, de a înțelege ceva;
înțelegere, pătrundere. (https://dexonline.ro/comprehensiune)
DEPRÍNDERE, deprinderi, s. f. 1. Faptul
de a (se) deprinde. 2. Obișnuință,
obicei. 3. Ușurință căpătată
de-a lungul timpului într-o îndeletnicire, profesie oarecare; pricepere,
destoinicie, dexteritate. 4. (Rar)
Practică obișnuită într-o îndeletnicire, ocupație oarecare; exercițiu.( https://dexonline.ro/deprindere)
INTERACTÍV, -Ă, interactívi, -e, adj. Referitor la interacțiune, cu caracter de
interacțiune. ♦ (Despre regimul de lucru al unui sistem de calcul) Caracterizat
prin împărțirea facilităților de calcul între mai mulți utilizatori, aflați în
interacțiune permanentă cu sistemul. (< engl. interactive) (https://dexonline.ro/definitie/interactiv)
ÎNVĂȚĂMẤNT, (1) învățăminte, s. n. 1. Precept din care se deduce un mod de a
acționa, de a gândi etc.; învățătură. 2. Domeniul
și activitatea de instruire și de educare (prin școli); p. ext. totalitatea instituțiilor școlare. ♦ Învățământ la distanță = formă de învățământ superior, care
nu implică prezența la cursuri, fiind destinat în primul rând persoanelor
încadrate în muncă. (https://dexonline.ro/definitie/învățământ)
METÓDĂ, metode, s. f. 1. Mod (sistematic) de cercetare, de
cunoaștere și de transformare a realității obiective. ◊ Loc. adv. Cu metodă = metodic, sistematic. 2. Procedeu sau
ansamblu de procedee folosite în realizarea unui scop; metodologie (4). ♦ Manieră de a proceda. 3. Manual care
cuprinde reguli și principii normative pentru învățarea sau pentru practicarea
unei discipline, a unei arte etc.; ansamblu al acestor reguli și principii. (https://dexonline.ro/definitie/metodă)
MIJLOC 1. Ceea ce servește ca unealtă pentru
realizarea unui scop; (la pl.) posibilități (materiale sau morale) de
care dispune cineva pentru un anumit scop; p.
ext. cale, metodă, procedeu.
♦ Chip, fel. ♦ Posibilitate, putință. 2. (Concr.; la pl.) Unelte, utilaj. ◊ Mijloace de muncă = totalitatea mijloacelor materiale cu
ajutorul cărora oamenii acționează asupra obiectelor muncii, modificându-le
potrivit scopului urmărit de ei. Mijloace
de producție = totalitatea
obiectelor muncii și a mijloacelor de muncă pe care oamenii le folosesc în
procesul de producere a bunurilor materiale. Mijloace
de circulație (sau de locomoție) = vehicule care servesc pentru
deplasarea persoanelor sau a obiectelor. 3. (Concr.) Avere, bani, resurse, fonduri. (https://dexonline.ro/definitie/mijloc)
PERCÉPȚIE, percepții, s. f. 1. Proces
psihic de cunoaștere senzorială, prin care obiectele și fenomenele sunt
reflectate ca întregi; p. ext. facultatea de a percepe fenomenele
lumii exterioare; înțelegere, cunoaștere.( https://dexonline.ro/perceptie)
PSIHOMOTÓR, -OÁRE, psihomotori, -oare, adj. Care se referă la funcțiile motrice realizate prin
activitatea nervoasă superioară; determinat de aceste funcții.( https://dexonline.ro/psihomotor)
STIMULÁ, stimulez, vb. I Tranz. A face să crească energia, randamentul; a
da avânt, a îndemna, a incita, a încuraja. ♦ A mări activitatea unei funcții
organice, a activa, a excita un organ, o funcție. – Din fr. stimuler, lat. stimulare. (https://dexonline.ro/definitie/stimulare)
STRATEGÍE Arta de a folosi cu dibăcie toate mijloacele
disponibile în vederea asigurării succesului într-o luptă. (https://dexonline.ro/definitie/strategie)
Bibliografie:
-
Cucoș, Constantin, “Pedagogie”, ediția a II-a, editura Polirom, Iași, 2002.
-
Massari, Gianina-Ana, “Teoria și metodologia instruirii”, editura Universității “Alexandru
Ioan Cuza” Iași, 2013;
Comentarii
Trimiteți un comentariu