METODE DIDACTICE INTERACTIVE ȘI METODE DIDACTICE DE STIMULARE A CREATIVITĂȚII/ DEZVOLTARE A GÂNDIRII CRITICE
METODE DIDACTICE
INTERACTIVE ȘI METODE DIDACTICE DE STIMULARE A CREATIVITĂȚII/ DEZVOLTARE A
GÂNDIRII CRITICE
Ce
reprezintă metodele didactice de stimulare a creativității?
·
,,Metoda
didactică : Etimologia termenului “metodă”
derivă din combinaţia a două cuvinte greceşti (odos= drum, cale şi metha=
spre, către) şi are sensul de “drum către…”
sau “cale spre…”. Cu alte cuvinte
metoda este drumul către atingerea obiectivelor, îndeplinind astfel un rol
polifuncţional (poate simultan sau succesiv să atingă mai multe obiective). Pe
baza metodei se prezintă şi vehiculează conţinuturi informaţionale.” (Massari,
2009, p.40)
·
,,Interactivitatea: presupune o învăţare prin comunicare, prin colaborare, produce o
confruntare de idei, opinii şi argumente, creează situaţii de învăţare centrate
pe disponibilitatea şi dorinţa de cooperare a copiilor, pe implicarea lor
directă şi activă, pe influenţa reciprocă din interiorul micro grupurilor şi
interacţiunea socială a membrilor unui grup.”( https://dexonline.ro/definitie/interactiv
).
·
,,
Metodele interactive : sunt modalităţi moderne de stimulare
a învăţarii şi dezvoltării personale
încă de la vârstele timpurii, sunt instrumente didactice care favorizează
interschimbul de idei, de experienţe, de cunoştinţe.”( Tăranu, 2006, p. 13).
,,Utilizarea
metodelor interactive de predare – învăţare în activitatea didactică contribuie
la îmbunătăţirea calităţii procesului instructiv - educativ, având un caracter
activ -participativ şi o reală valoare activ – formativă asupra personalităţii
elevului.”( Tăranu, 2006, p. 13).
,,Metodologia
didactică reprezintă teoria ce are ca scop optimizarea continuă a activităţii
didactice, prin definirea, clasificarea şi valorificarea metodelor şi
procedeelor didactice în relaţie optimă cu celelalte componente ale procesului
de învăţământ. Aceste metode de ultimă generaţie pentru a-şi atinge scopul de
optimizare a procesului de învăţare-predare-evaluare trebuie adaptate la
contextul specific şcolii româneşti, la cantitatea şi dificultatea
conţinuturilor vehiculate, la elementele strategiilor didactice etc.”(Massari,
2009, p.40).
Metode
didactice interactive:
,,Brainstorming – ul („asaltul de idei” sau „evaluarea amânată”)
A. Caracterizare succintă
Brainstorming-ul (furtună
în creier) este o metodă interactivă de discuţie şi creaţie în grup având ca
obiectiv producerea de idei noi şi gasirea celei mai bune solutii pentru o
problema de rezolvat, prin participarea membrilor grupului. Metoda a fost
dezvoltată de Alexander Osborn (1961).
Scopul demersului
metodologic:
• dezvoltarea calitatilor
imaginativ-creative;
• stimulează participarea
activă şi crează posibilitatea contagiunii ideilor;
• dezvoltă spontaneitatea,
încrederea în sine prin procesul evaluării amânate;
• dezvoltă abilitatea de a
lucra în echipă.
B. Procedura de aplicare
Durata optimă a sesiunii
este de 20-45 minute.
Profesorul are rolul de
animator şi moderator al grupului. În etapa pregatirii brainstormingului,
profesorul:
a. anunţă condiţiile de
desfasurare a activitatii:
• se interzic aprecierile
critice, ironizarile, cenzurarile,contrazicerile,obstructionarile
• se exprima liber orice
idee care-i trece elevului prin minte (pentru a stimula imaginatia)
• se cere producerea unei
cantitati cât mai mari de idei
• se încurajeaza
asociatiile originale de idei (pentru a afla raspunsul / solutia)
• fiecare participant va
emite câte o idee la o interventie
b. desemnează un “secretar”
pentru a consemna discret şi exact ideile participanţilor.
c. stabileşte la sfârsitul
actiunii un grup de evaluare, compus 2-3 membri. Acestia vor prelucra ideile,
le vor ierarhiza functie de valoarea lor, le vor prezenta profesorului, iar la
sfârsitul actiunii vor face cunoscut „top”-ul rezultatelor, depunând – eventual
– o lista a ideilor si la „banca de idei” a clasei.
C. Variante ale metodei
Se poate organiza cu toată
clasa sau doar cu un grup special selectat.
După o perioada de
“incubaţie” a ideilor, participanţii se pot reîntîlni într+o sesiune ulterioară
pentru valorificarea idelilor.
D. Recomandări
Succesul sesiunii de
brainstorming depinde de implicarea elevilor în soluţionarea problemei şi de
respectarea condiţiilor tehnice de lucru. Pentru a asigura interesul elevilor
faţă de problema în discuţie, expunerea acesteia trebuie facută concis şi clar,
cu accent pe necesitatea soluţionării ei. Aşa încât calităţile moderatorului de
a anima şi dirija discuţia în sensul dorit sunt foarte importante.”(Tăranu,
2006, p.14).
Metoda acvariului vizează
emiterea unui număr cât mai mare de soluţii, de idei. Numele metodei reiese din
modul de dispunere a participanţilor în spaţiul destinat dezbaterii, presupune
construirea a două cercuri concentrice, cel din interior fiind asemănător cu un
acvariu. Etape de utilizare a metodei:
1. înainte de şedinţa propriu-zisă, toţi
participanţii vor afla problematica de abordat, fiecare schiţându-şi nişte
răspunsuri de principiu, pe care urmează să le susţină.
2. Se constituie două grupuri de
participanţi (cel din cercul interior şi cel din cercul exterior) prin liberă
alegere
a locurilor pe scaunele dispuse în această formaţie. Mărimea optimă a fiecărui
grup este de şapte persoane. Sarcina celor din cercul interior este să dezbată
primii problema cu voce tare, ceilalţi având rolul de observatori.
3. Li se comunică regulile de urmat pe
timpul dezbaterii: susţinerea unei idei trebuie obligatoriu argumentată;
acordul cu un alt vorbitor se susţine cu argumente concrete şi suficiente; la
fel, şi dezacordul.
4. Urmează dezbaterea de către grupul
din interior, respectiv observarea şi înregistrarea opiniilor şi atitudinilor
constatate de către cel din exterior; mai poate participa ca observator şi un
cadru didactic (altul decât animatorul activităţii). Timpul maxim pentru
această dezbaterea va fi de 8-10 minute.
5. Se inversează rolurile: grupul
exterior va prelua dezbaterea şi locul celui din interior şi invers, pentru
alte 8-10 minute. În urma dezbaterii trebuie să rezulte, pentru ambele grupuri,
achiziţii atât în plan informaţional cât şi în repertoriul atitudinal.
Unii autori o încadrează ca metodă
interactivă de sine stătătoare, însă noi o considerăm o variantă a dezbaterii,
singura diferenţă constând în modul de dispunere a participanţilor.” (Massari,
2009, p.55)
Metode
didactice de stimulare a creativității
,,Metoda Pălăriilor gânditoare (Thinking
hats). Copiii se împart în şase grupe (pentru şase pălării). Ei pot juca şi
câte şase într-o singură grupă. Împărţirea elevilor depinde de materialul
studiat. Pentru succesul acestei metode este important însă ca materialul
didactic să fie bogat, iar cele şase pălării să fie colorate pentru a-i atrage
pe elevi. Ca mijloace vor fi folosite şase pălării „gânditoare”, fiecare având
câte o culoare: alb, roşu, galben, verde, albastru şi negru. Participanţii sunt
liberi să spună ce gândesc, dar să fie în acord cu rolul pe care îl joacă. Fiecare
culoare reprezintă un rol.
Pălăria albastră reprezintă liderul,
managerul, cel ce conduce jocul; şi este responsabil cu controlul demersurilor
desfăşurate.
Pălăria albă reprezintă povestitorul,
cel ce redă pe scurt conţinutul textului şi manifestă o atitudine neutră,
obiectivă, concentrată pe fapte, obiective şi imagini clare.
Pălăria roşie reprezintă psihologul care
îşi exprimă sentimentele faţă de personajele întâlnite, este cel care dă frâu
liber imaginaţiei şi sentimentelor.
Pălăria
neagră este criticul, concentrat pe aprecierea negativă/pesimistă a lucrurilor,
care se exprimă prudent, avertizează şi judecă.
Pălăria verde reprezintă gânditorul,
care oferă soluţii alternative, exprimă idei noi, stimulând gândirea creativă.
Pălăria galbenă este creatorul, simbolul
gândirii pozitive şi constructive, creează finalul şi oferă o perspectivă
pozitivă şi constructivă.
Dintre avantajele metodei, amintim:
angajarea profundă a tuturor forţele psihice de cunoaştere, dezvoltarea
gândirii critice, manifestarea empatiei faţă de anumite personaje etc.”
(Massari, 2009, p.57)
Simularea (Jocul de rol)
Este o metodă care constă în provocarea unei
discuții plecând de la un joc dramatic pe o problemă cu incidență directă
asupra unui subiect ales. Subiectul ,,de jucat” trebuie să fie familiar
elevilor, să fie extras din viața lor curentă( de pildă, un copil care nu-și
ascultă părinții sau în situația unui logodnic care-și acuză logodnica de
infidelitate). Se cer unor membri ai clasei să joace rolurile respective, improvizând
o scenă de conflict (părinți - copii, logodnic - logodnică), iar membrii
grupului vor ,, interveni” precum atenuarea sau stingerea ,,conflictului”.
Trebuie precizat că scenariul va fi spontan, și nu premeditat, creând premisa
unei exprimări sincere, deschise, naturale a copiilor cu privire la problema
atinsă. Jocul propriu-zis nu trebuie să dureze mai mult de cinci sau zece
minute, după care vor urma intervențiile și comentariile ,,spectatorilor”.
Jocul de roluri ( pe aceeași temă) poate fi reluat la sfârșitul ședinței, dar
ținându-se cont de sugestiile - de atenuare și de stingere ale conflictelor -
emise de elevii participanți.
După cum precizează specialiștii,
jocul de rol conduce la realizarea următoarelor obiective:
-
Dezvoltarea empatiei și capacității de
înțelegere a opiniilor, trăirilor și aspirațiilor altora;
-
Stimularea aptitudinii de a surprinde,
înțelege și evalua orientările valorice ale partenerilor de interacțiune;
-
Formarea experienței și competenței de a
rezolva situațiile problematice dificile;
-
Verificarea corectitudinii
comporamentelor formate și destrămarea celor greșite învățate etc.( cf.
Ionescu, Radu, 1995, p.178 apud Cucoș, 2006, p. 299).
Jocul de rol presupune empatie, inteligenta, organizare creativă, maturitate,
atenție, abilități în rezolvarea problemelor, orientare în realitate,
capacitatea de a intra în contact și de a crea relații cu ceilalți, imaginație.”
(Cucoș, 2006, p. 299)
Referințe
bibliografice:
-
Cucoş,
Constantin, Pedagogie-Ediţia a II-a
revăzută şi adăugită, Editura
Polirom, Iaşi, 2006.
- Massari, Gianina-Ana, Teoria şi metodologia instruirii,
Editura Polirom, Iaşi, 2009.
- Țăranu, Adela Mihaela, Pedagogi, Editura Fundației România de
Mâine, București, 2007.
Comentarii
Trimiteți un comentariu