Erori în evaluarea rezultatelor școlare
Erori în
evaluarea rezultatelor școlare
„Evaluarea are întotdeuna un
caracter relativ, dar, mai ales, poate fi distorsionat procesul de notare.
Aceste neajunsuri se datorează influenței diverșilor factori subiectivi
implicați în realizarea operațiilor specifice actului evaluativ, însă cel mai
des subiectivității evaluatorului, care vede evaluarea în manieră proprie. Ei i
se asociază conduita celor evaluați.
Așa se face că oricând și oriunde
s-ar realiza, evaluarea ( notarea mai ales) lasă loc la suspiciuni, la judecăți
de valoare puse sub semnul întrebării, la practici aleatorii și apariția de
greșeli, de concluzii false cu pivire la efectele reale ale învățării/predării
ori la eventuale excese.”( I. Cerghit, p. 384)
„Cele mai frecvente erori întâlnite
în evaluarea educațională sunt:
Ø Judecăți/
aprecieri subiective asupra elevilor, observații informale, întâmplătoare și
referințe indirecte care reduc substanțial fidelitatea evaluărilor.
Ø Bareme
de corectare sau chiar standarde absolute prost definite sau inacceptabile.
Ø Itemi
redactați confuz, în așa manieră încât elevii nu înțeleg întotdeauna ceea ce li
se cere sau interpretează eronat datele, din cauza ambiguității exprimării.
Ø Rupturi
între procesul de predare/învățare și cel de evaluare.
Ø Dispreț
total față de tehnicile cele mai elementare de redactare a itemilor și probelor
de evaluare sau folosirea lor improprie.” ( N. Manolescu, apud. D. Morissette,
pag. 124-125).
Tipuri de erori:
Sunt
mai multe tipuri de erori care trebuie evitate:
Efectul halo
,, Acesta este consecința unei
caracteristici a personalității umane. Este vorba de tendința de a conserva o
primă impresie sau a menține o primă evaluare a unei persoane chiar când se
manifestă tendința de a o infirma. În situațiile de acest gen o descriere
riguroasă și precisă a indicilor de stăpânire sau nestăpânire a unei caracteristici,
deci o scară descriptivă precisă, obligă evaluatorul să atribuienotele sau
calificativele cele mai potrivite și mai nuanțate.(N. Manolescu, p.115)
”Este exprimat în tendința
evaluatorului de a face aprecieri asupra unor rezultate sau însușiri în funcție
de impresia generală cu privire la cel evaluat; această ,,impresie generală”
este formată în funcție de evaluările anterioare ale elevului la aceeași
disciplină și/sau la alte discipline de învățământ și este utilizată de
profesor drept un clișeu de apreciere care
maschează diferențele dintre prestațiile elevului în cazul unor evaluări
diferite; elevii cei mai expuși acestui efect sunt cei fruntași și cei slabi;
unui elev cunoscut ca foarte bun i se va atribui un calificativ superior chiar
dacă o anumită prestație a sa este slabă, în timp ce unui elev slab i se va
atribui un calificativ mai scăzut chiar dacă are o prestație bună și a
înregistrat progrese.”( D. Sălăvăstru, p. 164)
„Efectul are ca bază psihologică
faptul că impresia parțială iradiază, se extinde asupra întregii personalități
a elevului. Elevii cei mai expuși acestui efect pot fi elevii de frunte sau cei
slabi. Profesorii, în virtutea unor judecăți anticipative, nu mai observă
eventualele lipsuri ale elevilor buni, după cum nu sunt ,,dispuși” să constate
unele progrese ale celor slabi.”(C. Cucoș, p. 197).
Efectul ,,pygmalion”
sau „ efectul de anticipare”
„Cercetătorii din
domeniul educației au asociat numele lui
Pygmalion cu studiul așteptărilor și al efectelor pe care acestea le pot
produce. În 1968, R. Rosenthal și L. Jacobson introduc noțiunea de „efect Pygmalion” pentru a desemna faptul că așteptările
profesorului pot fi predicții care se autoîmplinesc. Cei doi autoi recunosc că
ideea nu este nouă. R. Merton (1948) vorbește despre ,, autorealizarea
profețiilor” sau „predicția creatoare”, pe care o definește ca fiind >>la
început o percepție falsă ce provoacă la persoana în cauză un comportamnet nou,
care pînă la urmă ajunge să sevalideze falsa percepție inițială>> .”( D. Sălăvăstru,
p.166)
„Aceasta este efectul
invers al efectului ,,halo”. În esență este vorba despre despre situațiile în
care un elev este subapreciat în baza unor informații nefavorabile pe care le
deține un cadru didactic despre elevul respectiv. Se ajunge, în asemenea
cazuri, la subaprecierea unui elev la o anumită disciplină de studiu, deși
informațiile despre acel elev vizează rezultatele lui la alte discipline sau
atitudini și comportamente sociale, morale .”( N. Manolescu, p.115)
,, Efectul Pygmalion/ efectul oedipian . Aprecierea rezultatelor
obținute de un elev este influențată de părerea pe care profesorul și-a
format-o despre capacitățile acestuia,părere care a devenit relativ fixă.
Într-un fel, ca și în mitologia greacă, ideile și opiniile evaluatorului
determină apariția fenomenului. Profețiile, odată emise, au șanse mari să se
împlinească. Predilecțiile profesorilor nu numai că anticipă, dar și
facilitează apariția comportamentelor invocate. Orice profesor își formează
despre elevii săi anumite impresii în legătură cu posibilitățile acestora. Până
la urmă, aceste păreri vor influența, inconștient sau nu, comportamentul și
randametele elevilor. Încrederea în posibilitățile elevilor și convingerea
manifestă că sunt capabilo de reușite și reprezintă modalități de diminuare sau
anihilare a consecințelor acestui efect. ”( C. Cucos, p. 199)
Efectul de ordine
„Efectul de ordine este, de
asemenea, un efect datorat poziției sau locului ocupat de o lucrare într-un set
de lucrări care sunt supuse evaluării.” (Sălăvăstru, Dorina, p. 164)
„Din cauza unor fenomene de inerție,
profesorul menține același nivel de apreciere pentru o suită de răspunsuri
care, în realitate, prezintă anumite diferențe calitative. Examinatorul are
tendința de a nota identic mai multe lucrări diferite, dar consecutive, fără
discriminările valorile necesare.„ (Cucoş, Constantin, p. 402)
Efectul de contrast
„Efectul de contrast apare datorită
comparațiilor şi ierarhizărilor inevitabile pe care le face evaluatorul între
lucrările scrise și corectate în serie sau între răspunsurile orale succesive
ale celor examinați.” (Sălăvăstru, Dorina, p. 164)
„În mod curent, profesorii au
tendința de a opera o comparare și o ierarhizare a elevilor.” (Cucoş,
Constantin, p. 401)
„Așa se face că aceeași performanță
poate fi cotată diferit, în funcție de poziția sau locul ocupat în succesiunea
evaluărilor cotate.” (Sălăvăstru, Dorina, p. 164)
„Conștientizarea efectelor datorate
continguității probelor de către profesorul examinator constituie un prim pas
în eliminarea consecințelor nedorite, presupuse de acest efect.”(Cucoş,
Constantin, p. 401)
Eroarea
logica
„Constă
în substituirea obiectivelor şi parametrilor importanţi ai evaluării prin
scopuri secundare, cum ar fi acurateţea şi sistematicitatea expunerii, efortul
depus de elev pentru a ajunge la anumite rezultate (fie ele chiar şi mediocre),
gradul de conştiinciozitate etc. Abaterea se justifică uneori, dar ea nu
trebuie să devină o regulă.
Unele
erori sunt facilitate de specificul disciplinei la care se realizează evaluarea.
Obiectivele de învățământ riguroase, exacte, se pretează la o evaluare mai
obiectivă, pe când cele umaniste și sociale predispun la aprecieri marcate de
subiectivitatea profesorului. ”(C.Cucos, pag.402, Pedagogie , Polirom, Iasi,
2006)
“Eroarea
logică presupune înlocuirea unor
criterii de apreciere a rezultatelor şcolare în raport de obiectivele didactice
cu variabile adiacente acestora cum ar fi: forma grafică, acurateţea lucrării,
modalitatea inedită de prezentare etc.”(C. Cucos, Teoria și metodologia
evaluării, pag.60).
Ecuația personală a
examinatorului
“Ecuația
personală a fiecărui evaluator constituie un factor perturbator major, unii
având tendința de a fi exagerat de exigenți, în timp ce alții sunt exagerați de
indulgenți în notare. Efectul ecuației personale este mai vizibil în cazul
probelor scrise și a testelor cu itemi de tip eseu la discipline care presupun
și prezentarea argumentată a unor puncte de vedere diferite.” (Teoria si
practica evaluarii)
“Fiecare
cadru didactic îşi structurează criterii proprii de apreciere. Unii profesori
sunt mai generoşi, uzitând valorile de „sus” ale scării valorice, alţii sunt
mai exigenţi, exploatând cu precădere valori intermediare sau de „jos”. O serie
de profesori folosesc nota în chip de încurajare, de stimulare a elevului,
alţii recurg la note pentru a măsura obiectiv sau chiar pentru a constrânge
elevul în a depune un efort suplimentar. Unii apreciază mai mult originalitatea
soluţiilor, alţii conformitatea cu informaţiile predate. O trăsătură aparte a
efectului discutat este exigenţa diferită pe care o manifestă examinatorii.
Diferenţele se pot evidenţia atât la acelaşi examinator, pe parcursul anului de
învăţământ, sau între evaluatorii de la şcoli diferite.” (C. Cucos , pag.199 )
Aplicații:
1.
Care dintre efectele de mai sus afectează mai mult activitatea de evaluare,
punându-vă în ipostaza că sunteți cadre didactice.
Surse bibliografice:
1. Cerghit, I. ,
Sisteme de instruire alternative
și complementare, Polirom, Iași,
2008.
2.
Cucoș, C., Teoria și metodologia
evaluării, Polirom, Iași, 2008.
3.
C.Cucos, Pedagogie II, Editura Polirom, Iași, 1996
4.
Manolescu, N., Teoria și metodologia
evaluarii, Editura Universitară, București, 2010.
5.
Sălăvăstru, D., Psihologia educației,
Polirom, Iași, 2004.
Comentarii
Trimiteți un comentariu